أخبار الاهليأخر الأخبارالكرة المصرية

عمرو الدرديري معلقًا على أزمة الأهلي مع عبد الله السعيد ” يلا بالشفاء”

علق ” عمرو الدرديري“، المتحدث الإعلامي لنادي الزمالك، على أزمة الفريق الأول لكرة القدم بالنادي الأهلي مع اللاعب ” عبد الله السعيد “، نجم القلعة الحمراء السابق ونادي بيراميدز الحالي.

قال :” الاهلي راح خد حكم من محكمة مدنية بالحجز علي اموال وممتلكات عبدالله السعيد، وده بيخالف قوانين الاتحاد الدولي لكرة القدم”، وجاء ذلك عبر موقع التواصل الاجتماعي الخاص به ” فيسبوك

واضاف :” طيب لية الاهلي مخدش الحكم ضد عبدالله من الفيفا، لان الاهلي كان حاطط بند ف عقد عبدالله ان اذا اللاعب انتقل من الاهلي السعودي لاي نادي داخل مصر غير الاهلي يدفع 2 مليون دولار”.

وتابع:” لكن اللي حصل ان عبدالله فسخ عقده مع الاهلي السعودي يعني كل البنود اللي موجوده في العقد اتلغت تلقائي لانه اتفسخ وكده اصبح من حق عبدالله يلعب لاي نادي مصري عادي بدون دفع اي فلوس للاهلي”.

وأردف:” لكن الاهلي راح مركز التحكيم والتسوية بتاع اللجنة الاولمبية اللي رئيسها هشام حطب اللي معروف انه اهلاوي ومخصص كل حاجه لمصلحة الاهلي وخد حكم باطل ضد عبدالله ومن الحكم ده راح حجز علي اموال وممتلكات اللاعب”.

وأكمل:” لكن الحكم ده بيخالف قوانين الاتحاد الدولي لان الاتحاد الدولي مانع تدخل اي جهة خارجية من بينها اللجنة الاولمبية في كرة القدم”.

وأختتم :” اللي بيخالف الكلام ده بيتوقف عن ممارسة نشاط كرة القدم وحصلت ف اكتر من دولة، دلوقتي عبدالله هيشتكي الاهلي للفيفا ، هيتوقع على الأهلي عقوبات كارثية قد توصل لايقاف النشاط الكروي في النادي يلا بالشفاء”.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى